DO'S AND DON'TS VAN EEN OPINIESTUK

wilma kieskampSchrijf voor een intelligent maar breed publiek. Vergeet even de vakbroeders of vakzusters

Waar moet een verhaal voor de opiniepagina van een krant aan voldoen, wil het worden geplaatst? ZijSpreekt stelt zeven vragen aan Wilma Kieskamp, chef opinie Trouw.

Waar moet je  op letten bij het schrijven?

Een krant is een platform waar snel en concreet wordt gediscussieerd over en naar aanleiding van het nieuws. Elk onderwerp is goed, als er maar een connectie is met het nieuws, en als het maar voor een breder publiek interessant is.dagblad trouw logo

Moet het artikel een stelling bevatten?

Een stelling is essentieel! Een goed hulpmiddel is om voor het schrijven van het artikel, eerst de kop te bedenken met een mening waarmee de lezer het eens of oneens kan zijn. Lukt dit laatste niet, begin dan nog niet met schrijven. Globaal bevat een opiniestuk  1 stelling en 3 argumenten. Gebruik concrete, actuele voorbeelden om iets duidelijk te maken. Een voorbeeld kost weinig ruimte en werkt in een krant beter dan lange theoretische uitleg.

Waar gaat het mis?

Als je reageert op een onderwerp uit het nieuws, zorg dat het stuk zelfstandig leesbaar blijft, ook voor lezers die het nieuws gemist hebben. Trek het onderwerp niet te breed, probeer niet ´alles over alles ´te beweren. Een opinie over een deelaspect van een onderwerp is vaak veel frisser om te lezen. Schrijf voor een intelligent maar breed publiek. Vergeet even de vakbroeders of vakzusters.

Wat is not-done

Schrijf niet in de ik-vorm. Dat is alleen voorbehouden aan vaste columnisten. Vermijd de ´burgemeesterstoon´ van plechtig taalgebruik. Voer geen campagne, maar debatteer.

Heb je een tip?

Het plezier in het debat staat voorop. Maak het niet zo loodzwaar.

maart 2013 008 custom

Is er een verschil tussen de stukken van mannen en van vrouwen?

Vrouwen schrijven mooier (stijl), maar hun stukken zijn soms minder prikkelend. De mening staat verstopt. Dus: durf stellig te zijn. Durf scherp te zijn, en deskundig. De lezer verwacht in een opiniestuk een duidelijke mening en sterke onderbouwing. Een typische valkuil voor vrouwen is: opinies schrijven over algemeen leed en onrecht. Dit levert helaas weinig spannende stukken op. Iedereen is immers tegen leed en onrecht.

Hoe lang moet het stuk zijn?

Weeg je kansen. Kortere stukken maken bijvoorbeeld meer kans op plaatsing dan langere, omdat de opiniepagina’s dagelijks vaak een ‘hoekje’ over hebben dat ze dringend moeten vullen, terwijl ze voor de langere stukken al van te voren vol zitten. Bij  de langere stukken is er veel concurrentie. Verder geldt: hoe langer het stuk, hoe meer eisen de redactie stelt aan de opbouw, originaliteit, argumentatie, stijl.

Globale vuistregel voor lengtes:

  • 250 woorden voor een kort stukje, bijvoorbeeld om snel te reageren op het nieuws.
  • 500 woorden voor mooie kanttekening bij het nieuws.
  • 650 woorden voor een ‘klassiek’ opiniestuk, waarin een onderwerp in een wat bredere context wordt geplaatst.
  • 800 woorden voor een extra lang stuk waarin nog dieper wordt  gegraven.
  • 1200 woorden voor een essay van een hele krantenpagina (weekendbijlages als Letter&Geest van Trouw of Vonk van de Volkskrant). Dit geldt voor alle kranten.
« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin w
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Impressie van 15de editie Vrouw in de Media Awards op 080324 bij Beeld en Geluid in Hilversum. Presentatie: Janneke van Heugten en Marga Miltenburg

Impressie van uitreiking regionale Vrouw in de Media Awards 2023 aan de winnaars bij regionale omroepen door initiatiefnemers Janneke van Heugten en Marga Miltenburg.

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.