Wanneer je deze blog leest is er een goede kans dat je VIDM (Vaker in de media) kent. Het platform in Nederland met oproepen van journalisten. Voor radioprogramma's, tv-shows, allerhande magazines – groot en klein. Alleen: hoe kom je van het reageren op een blog tot publicaties?
Kansen spreiden
Eén keer per jaar reageren is leuk, maar zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Mochten de oproepen die je ontvangt niet genoeg zijn om vaker te reageren, dan is het tijd om zelf nieuws te maken. En op die manier naar buiten te gaan. Mocht het niet aan de oproepen liggen, dan ligt het aan jou.
Begin contact te maken wanneer er relevante oproepen binnenkomen. Jij hebt vast iets meegemaakt of een bijzondere visie/aanpak waardoor jij wat publiciteit kunt genereren. En anders kun je de journalist natuurlijk helpen door jouw collega's / kennissen te helpen die bij de oproep lijken te passen.
Eerlijk blijven tegenover jezelf
Kijk goed naar elke oproep. En denk voordat je reageert: stel je voor dat ze me hierover gaan interviewen ... Klopt dit met het beeld dat mensen van mij hebben? Klopt dit met het beeld dat ik wil geven? Is dit iets waarvan ik wil dat mensen het na vijf jaar of na vijfentwintig jaar online over mij kunnen vinden? Zo ja, reageer!
Zo zag ik online een oproep over bijzondere kapsels. Ik heb knalrood haar en daardoor val ik op. Daar vertel ik graag meer over. Over tien jaar kijk ik daar met plezier op terug. Twee journalisten vroegen in hetzelfde kwartaal om iemand met een bijzonder kapsel. De een bleek van de Grazia, de ander van de Margriet. Het leverde een hele pagina op in het eerste magazine en meerdere foto's in de Margriet.
Omdat ik naast mijn pr-werk mij ook bezighoudt met het voorkómen van pesten, kijk ik ook online naar oproepen waarbij ik de kans krijg om hierover te praten. De week rondom pesten kwam er weer aan en een journalist die voor een krant schreef was op zoek naar iemand met een 'side hussle'. Ik reageerde en kwam samen met iemand anders op een volledige pagina in de NRC, mét foto. Precies de boodschap die ik wil vertellen.
Laat jezelf zien
Er is niets mis mee om jezelf te laten zien. Integendeel: wie ben jij om dit getalenteerde wezen te verbergen? En ja, dan hebben we het over jou! Je hebt niets te verliezen en nee, je gaat niet dood van een beetje pr. Integendeel – het is het begin van een nieuw begin.
Schrijfster is pr-agent Jennifer Delano. Dagelijks helpt ze ondernemers met zichtbaar zijn met behulp van (social) media. Hiernaast geeft ze zelf het goede voorbeeld: Jennifer verscheen dit jaar in onder andere de NRC, Grazia, Margriet, Emerce etc.
ZijSpreekt/mei 2017
« terug | deel dit artikel op: |
Impressie van 15de editie Vrouw in de Media Awards op 080324 bij Beeld en Geluid in Hilversum. Presentatie: Janneke van Heugten en Marga Miltenburg
Impressie van uitreiking regionale Vrouw in de Media Awards 2023 aan de winnaars bij regionale omroepen door initiatiefnemers Janneke van Heugten en Marga Miltenburg.
"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.