« terug naar overzicht met sprekers

ZijSpreekt

Beelddenken

In opvoeding en gedrag en in het onderwijs

Natasja Esmeijer is auteur van het boek: BEELDDENKERS, Als kwartjes vallen…. In haar praktijk begeleidt zij beelddenkers in het basis- en voortgezet onderwijs met leerproblemen en hooggevoeligheid. Daarnaast werkt ze met thuiszitters en geeft cursussen, trainingen en lezingen. 

Natasja ging naar de zeevaartschool en voer ruim vijf jaar als maritiem officier. Aan boord ervoer ze hoe het is om anders te zijn dan de rest, als vrouw in een mannenwereld. In 1990 ontmoette ze haar  man. Vijf jaar later stopte ze met varen om vervolgens aan de wal verder te werken, eerst bij de technische dienst en daarna tien jaar als reparatie- en aflevermonteur bij een revalidatiebedrijf. Tijdens de laatste werkzaamheden kwam ze erachter dat ze graag met kinderen wilde gaan werken. 

Toen een van haar dochters op school vastliep, ondanks dat ze slim genoeg was, is Natasja op zoek gegaan naar een oplossing. Ondanks dat hoogbegaafdheid het antwoord leek te zijn, miste er toch iets. Tot zij achter het bestaan van ’beelddenken’ kwam. Ze verdiepte zich erin en startte in 2012 haar eigen praktijk. Gaandeweg kwam ze erachter dat beelddenken meer is dan alleen in plaatjes denken: dezelfde specifieke problemen kwamen namelijk steeds voor. 

Natasja heeft zich door middel van het volgen èn geven van cursussen; het lezen van wetenschappelijke boeken; gedachtewisselingen met zeer uiteenlopende, volwassen beelddenkers; alle ervaringen uit haar praktijk en het werken met (hoogbegaafde) thuiszitters verdiept in alle aspecten van het beelddenken. Ze heeft al haar kennis en ervaringen gebundeld in het boek: BEELDDENKERS, Als kwartjes vallen…. Bekijk hier de introductiefilm voor de Engelse vertaling van dit boek The Visual Thinking Brain at home and at school.
In juli 2022 kwam haar nieuwe boek Allergisch voor Moeten, het handboek voor beelddenkende jongeren, met audioversie. Wat is beelddenken, welke neurodiversiteiten zijn er nog meer (incl. genderdiversiteit) en hoe kun je wel leren als beelddenker.

Haar missie is om leerkrachten en ouders, maar ook bijvoorbeeld leerplichtambtenaren en mensen in de jeugdzorg, inzicht te geven in hoe beelddenkers anders denken, anders leren en welke problemen ze daardoor tegenkomen in het huidige onderwijs. Met de inzichten uit het boek kunnen leerkrachten en ouders van beelddenkers hen vanaf het allereerste begin beter les en een veiligere opvoeding geven. Beelddenkers zijn vaak hooggevoelig en worden erg beïnvloed door de omstandigheden waarin zij opgroeien. Zelf zijn ze vaak de eerste om zichzelf te veroordelen als ze iets niet goed doen. Hierdoor kunnen zij op school zodanige trauma’s oplopen dat ze thuis komen te zitten. Door in het lesprogramma rekening te houden met de hele andere manier van leren van beelddenkers kunnen deze omstandigheden genoeg verbeteren zodat ook zij veilig kunnen opgroeien en met zelfvertrouwen naar school gaan. Iets wat op dit moment nog lang niet altijd het geval is. Natasja heeft de adviezen in haar boek direct uit haar praktijk gehaald en spreekt uit eigen ervaring, maar ze neemt ook de wetenschappelijke inzichten van de afgelopen tien jaar mee. Kortom het allesomvattende verhaal van beelddenkers.

In november 2020 begon Natasja met haar eigen podcast: De Beelddenkers Podcast. Elke twee weken interviewt ze iemand die iets weet over een raakvlak met beelddenkers en neurodiversiteiten.
Lees hier haar opiniestuk Geef leerkrachten de eigen regie terug in het Parool, artikelen in WoMagazine en haar verhaal bij InBeeld.

Natasja spreekt over:

  • Beelddenken in de opvoeding en gedrag
  • Beelddenkers in het onderwijs
  • Hooggevoeligheid
  • Thuiszitters
  • Ontwikkeling van het brein en leeringangen.
« terug  |   deel dit profiel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin w

Natasja Esmeijer boeken bij ZijSpreekt? Vul dan het contactformulier in of bel direct met ZijSpreekt: +31 (0)6 - 531 487 96

SPREKERS CATEGORIEËN